در مقاله ريمپ چيست شماره 6 کاملا خوانندگان اين مقاله را با علم ريمپ را آشنا کرديم حا در اين مقاله قصد داريم از مزايا و معايب ريمپ ايسيو و چگونه انجام دادن آن بر ريو خودرو را توضيح دهيم. حتما قبل از انجام ريمپ خودرو خود از مرکز تيونينگ و ريمپ مورد نظر خود کاملا اطمينان کسب کنيد و بعد خودرو خود را به شخص مورد نظر بسپاريد.
حال معايب عمل ريمپ ( Remapping ) را ميخواهيم بيان کينم که از اهميت فراوني برخوردار مي باشد
ريمپ چيست؟ ريمپ به معناي بازنگري دوباره برنامه ECU خودرو براي اپتيمم سازي موتور است. ريمپ اگر توسط افراد متخصص انجام نشود باعث اسيب جدي به موتور مي شود
اگر آوانس جرقه زني افزايش يابد باعث افزايش قدرت موتور مي شود، نکته قابل توجه اين است که تمامي تغييرات ريمپ اي سي يو با توجه به شرايط آب و هوايي و جغرافيايي و کيفيت سوخت بنزين ايران تغيير مي يابد تا بدون ايجاد مشکل در موتور و کاهش عمر موتور اين تغيير انجام شود. نکته قابل توجه اين است که خودرو هاي استاندارد که فاقد هدرز، کيت مکش ورود هوا و … اگر بدون در نظر گرفتن کيفيت سوخت اقدام به افزايش زياد اوانس جرقه براي حصول حداکثر قدرت گردد منجر به ناک (احتراق پيش رس) و افزايش دماي احتراق ميگردد. در حالت ناک نرخ انتقال حرارت نزديک به 1?7برار ميگردد و گاها باعث ذوب شدن پيستون مي شود و همين افزايش دما تخريب کتاليزور و آب شدن يا آسيب به سوپاپ ها را نيز در پي دارد
افزايش آوانس جرقه بايد بر اساس طراحي موتور انجام شود. به اين دليل که موتورهاي جديد محفظه احتراق توسعه يافته تري دارند و قابليت تحمل تراکم بالاتر و اوانس جرقه بيشتر بدون ناک را دارند. نتيجه آنکه در زمان ريمپ اي سي يو ميزان آوانس جرقه کاملا بايد بر اساس شرايط و نوع موتور انجام گردد. افراد غير متخصص به علت عدم آگاهي و دانش آکادميک در حوزه خودرو آوانس جرقه را به صورت کاملا غير حرفه اي تغيير مي دهند که همين امر باعث شکستن پيستون، ذوب شدن آن و ياتاقان زدن خودرو مي شود
اگر در حين انجام عمليات ريمپ ECU توسط افراد غير متخصص سوخت به صورت غير اصولي کم يا زياد شود، علاوه بر افزايش مصرف سوخت باعث آسيب هاي همچون خرابي کاتاليست، افزايش دماي موتور، سوختن واشر سرسيلندر و … مي شود
افراد غير حرفه اي با تغيير در برنامه ايسيو اقدام به حذف سنسور ميل سوپاپ مي کنند تا خطاي سنسور موقعيت ميل سوپاپ را حذف کنند. اين افراد به جاي حل مسئله و رفع سر منشا ايراد صورت مسئله را پاک ميکنند ، حذف سنسور ميل سوپاپ باعث مي شود که حالت پاشش سوخت از ترتيبي به نيمه ترتيبي تغيير کند که همين امر باعث افزايش سوخت مي شود ، نکته بسيار مهم اينکه در موتور هايي که داراي سيستم متغيير سوپاپ VVT هستند مانند سمند موتور ملي EF7 حدف سنسور ميل سوپاپ با ريمپ اي سي يو منجر به از کار افتادن سيستم متغيير سوپاپ شده و موقعيت ميل سوپاپ نسبت به ميل لنگ به هم ميريزد. همين امر باعث کاهش شديد قدرت موتور و افزايش مصرف ميگردد
افراد غير حرفه اي اقدام به افزايش کاتاف موتور هم زمان با ريمپخودروميکنند که امر بين تيونر ها امري رايج است اما افزايش کاتاف بدون افزايش راندمان حجمي امري بسيار غير حرفه اي بوده که نه تنها منجر به افزايش قدرت موتور نمي شود بلکه باعث افت توان موتور و آسيب جدي به قطعات ميگردد. نکته مهم اين است که افزايش کاتاف با ريمپ ايسيو زماني مجاز مي باشد که راندمان حجمي موتور با لوازمي مانند هدرز، ميل سوپاپ، کيت مکش و … افزايش يافته باشد
ريمپ چگونه انجام مي شود؟
روش ريمپ
ريمپ در گذشته عمدتا بر روي وسايل نقليه توربو که واحد مدرن کنترل الکترونيکي موتور) ECU)داشتند انجام مي شد اما امروزه اين کار از طريق وصل کردن ابزارهاي تخصصي به پورت دياگ خودرو که آن را تحتعنوان پورتOBD نيز مي شناسيم با سهولت امکان پذير است. (On-board Diagnositics)در واقع در تمام خودروهايي که داراي سيستم الکترونيکي کنترل موتور يا ايسيو هستند امکان ريمپ وجود دارد، اما با پديدار شدن پورت OBD، صنعت ريمپ يا ريمپينگ خودرو به طرز چشم گيري دچار تحول و پيشرفت شد. در واقع از پورت OBD به عنوان رنسانسي در حوزه ريمپ ايسيو خودرو ياد ميشود
با وصل کردن دستگاه هاي خاص به طور مثال دستگاه هاي پروگرامر (Programmer) به پورت OBD کار امکان خواندن نرم افزار اصلي کارخانه، ويرايش و اعمال تغييرات مورد نظر بر روي اطلاعات ايسيو که در بخش هايي تحت عنوان جداول (Maps) ذخيره شده اند وجود دارد. ابزارهاي مختلفي براي خواندن نوع خاصي از فايل ها يا Firmware کارخانه موجود در ايسيو وجود دارد
پارامترهاي فايل ها يا اطلاعات پيشفرض کارخانه مانند تزريق سوخت، فشار بوست، فشار ريل سوخت، فشار پمپ سوخت و زمانبندي احتراق براساس محدوديت هاي ايمني که توسط يک متخصص ريمپ تعيين مي شود، مجددا تنظيم و کاليبره مي شوند، بنابراين پتانسيل و کارايي(Performance) نهفته در موتور که اکنون آزاد شده بر قابليت اطمينان، سطح ايمني خودرو، مصرف سوخت و انتشارات تاثير منفي نخواهد داشت. جداول ايسيو خودرو ممکن است براي استفاده در شهر، استفاده در پيست مسابقه يا هر منظوري بنا بر درخواست مصرف کننده بهينه شوند. پس از انجام تنظيمات (Adjustments) فايل ويرايش شده با همان ابزار مورد استفاده براي خواندن اوليه به ECU بازگردانده مي شود
درباره این سایت